Een eenvoudige vraag die wij aan veel ondernemers het laatste jaar hebben gesteld. Je zou denken dat ondernemers direct een antwoord klaar hadden, maar dat bleek lang niet altijd het geval te zijn. Deze ene vraag bleek vaker dan wij hadden gedacht een spiegel te zijn, wat aanzette tot nadenken. Ook kregen wij bevlogen verhalen te horen over wat bedrijven allemaal doen en leveren. Alle wedervragen, de boeiende gesprekken die hier zijn ontstaan en de leuke discussies hebben uiteindelijk geleid tot de naam van ons bedrijf en de slogan Stay Relevant!

Re-le-van-tie; van belang of betekenisvol zijn is zoals het taalkundig in de boeken staat. Het antwoord op onze eenvoudige vraag zou dus simpel kunnen zijn: “vraag dat maar aan onze klanten”. Dat antwoord hebben we niet vaak gekregen. Toch is het zo dat de relevantie van jouw bedrijf wordt bepaald door buitenstaanders. Door jouw klanten en potentiële klanten. 

Relevantie is erg subjectief. Een product of dienst kan voor de ene persoon relevant zijn, terwijl dat voor de andere op dat moment totaal niet zo is. In de toekomst kan dat juist omgekeerd zijn en dat maakt dat relevantie ook nog eens veranderlijk is. Relevant zijn is dus een momentopname, relevant blijven een continu proces. Hoe vaak staat dit onderwerp bovenaan op de agenda bij jouw directie of het MT?

Er zijn legio voorbeelden van bedrijven die relevantie verloren omdat ze de spreekwoordelijke boot hebben gemist. Denk maar aan de fotorolletjes van Kodak, de eerste mobiele telefoons van Nokia en een retailbedrijf als V&D dat jarenlang het boegbeeld was in winkelstraten door ons land heen. Er zijn andere bedrijven geweest die op een bepaald moment meer relevantie hebben weten te creëren. Die bedrijven hebben meer klanten aangetrokken, stijgende omzetten geboekt en betere resultaten behaald. Er was helaas geen weg meer terug.

Bij de MKB ondernemers die wij hebben gesproken is de situatie niet zo ernstig zoals dat het geval was bij de voorbeelden in de vorige alinea. Wel hebben we gemerkt dat alleen het stellen van die ene vraag tot denken aanzet. Een prachtig voorbeeld is iemand die in één van de gesprekken vertelde dat het jaarlijks doorvoeren van een extra collectie artikelen de relevantie van het bedrijf zou verhogen. Hoe ver ben je daarmee? Uhm … hup aan de slag. Ga zorgen dat er volgend jaar twee nieuwe collecties zijn en ga dat je klanten vertellen. Als jij het niet doet en je concurrent komt ermee verlies je relevantie.

Wil jij de komende maand een aantal klanten vragen hoe relevant jouw bedrijf is?