Digitale infrastructuur via het Microsoft platform voor betere onderlinge samenwerking

“Toen Mark en Thijs voor het eerst bij ons kwamen hadden we nog zeer beperkte kennis van alle mogelijkheden die het Microsoft platform biedt. Inmiddels werken al onze medewerkers effectief met elkaar samen via Teams en SharePoint en zetten we de volgende stappen in onze digitale reis”, aldus Michiel Bouman, CFO van Vandaglas.

Over Vandaglas

Vandaglas is, zoals de naam al doet vermoeden glaspartner voor professionals in de bouw. Waar het bedrijf begon als onderdeel van het Internationale Saint-Gobain, is het sinds een aantal jaar zelfstandig actief als onafhankelijk producent en leverancier van verschillende glasoplossingen van ontwerp tot realisatie.

Fundament voor digitale infrastructuur

Vandaglas bestaat uit een regionaal distributie netwerk verspreid over verschillende vestigingen in Nederland. Waar de communicatie tussen de ruim 150 medewerkers, werkzaam binnen deze vestigingen, voorheen met name telefonisch en via e-mail verliep, is inmiddels het fundament gelegd voor een professionele digitale infrastructuur. Digital Motions heeft hier een belangrijke bijdrage aan geleverd.

Michiel Bouman: “We wilden dat onze medewerkers op een effectievere en laagdrempelige manier met elkaar gingen samenwerken en dat belangrijke documenten meer toegankelijk zouden worden. Dit om de kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen en de kans op fouten te minimaliseren. Microsoft Teams bleek de beste oplossing. We hadden hier al toegang tot, maar er werd nog nauwelijks gebruik van gemaakt.”

Michiel Bouman: “Als onafhankelijke adviseurs hebben Mark en Thijs echt gekeken naar wat onze organisatie nodig had om beter te kunnen werken. Vanuit hun kennis en ervaring hebben ze de best passende oplossing geadviseerd.”

“Digital Motions heeft Vandaglas geholpen om Microsoft Teams te introduceren bij onze medewerkers. Allereerst heeft Mark er samen met de IT manager voor gezorgd dat de infrastructuur rondom Microsoft Teams en SharePoint werd opgezet. Daarna is onder begeleiding van Mark de uitrol van Teams gestart. Via diverse presentaties en trainingen zijn medewerkers meegenomen in de nieuwe manier van werken. Daarnaast is er een intranet omgeving ingericht. Een extra platform om medewerkers op de hoogte te houden van de laatste berichtgeving vanuit de organisatie.”

Kostenbesparing

“Naast een effectievere manier van werken heeft onze digitale reis kosten efficiënte voordelen opgeleverd. Zo maken we nu voor hetzelfde bedrag gebruik van extra functionaliteiten binnen Microsoft. Daarnaast hebben kostbare abonnementen met betrekking tot opslagruimte op externe servers kunnen terugschroeven en zelfs stopzetten doordat documenten nu in de cloud staan. Dit levert een besparing op van meer dan € 2.000,- euro op maandbasis, een investering met een mooie terugverdientijd van minder dan 1 jaar.”

Meedenken vanuit vakmanschap en onafhankelijkheid

“Wat Digital Motions uniek maakt ten opzichte van andere partijen die veelal aangesloten zijn bij een IT leverancier, is dat zij vanuit vakmanschap en onafhankelijkheid met je meedenken. Ze stellen de juiste vragen en luisteren echt naar wat je als organisatie nodig hebt. Op basis daarvan adviseren ze de best passende oplossing.”

Tijdens onze digitale reis om de samenwerking tussen medewerkers over verschillende vestigingen te optimaliseren kwamen gaandeweg ook andere uitdagingen ter sprake. Zo heeft Thijs ons ook geholpen bij de migratie van SAP naar Azure en heeft hij meegekeken naar bestaande SLA’s bij IT leveranciers. Door heel kritisch te kijken naar wat voor ons echt nodig is en wat ‘overbodig’ blijkt, hebben we ook deze abonnementen flink kunnen aanscherpen, wat nog eens een éxtra kostenbesparing heeft opgeleverd.

“De samenwerking Digital Motions was zeer prettig. Beide heren hebben hun eigen expertises waarin ze elkaar perfect aanvullen. Hun rustige, maar duidelijke manier van communiceren helpt om draagvlak te creëren en medewerkers mee te krijgen in de digitale veranderingen. Wij kijken uit naar het vervolg van onze samenwerking.”

Stay relevant!

Ben je benieuwd naar wat wij kunnen betekenen voor jouw organisatie? Wij denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact op voor een eerste kennismaking via stayrelevant@digitalmotions.nl of via 085 06 014 14.